Home / Aktualitások / Roma Hősök – I. Nemzetközi Roma Storytelling Fesztivál
Roma Hősök – I. Nemzetközi Roma Storytelling Fesztivál

Roma Hősök – I. Nemzetközi Roma Storytelling Fesztivál

Hamarosan egy mélyebb interjút közlünk ami július elején készült Balogh Rodrigóval és Illés Mártonnal a fesztivál keletkezéséről, addig is szeretettel ajánljuk figyelmetekbe az első Roma Storytelling Fesztivált.

„Roma hősök” címmel nemzetközi Roma Storytelling Fesztivált szervez a Független Színház Magyarország 2017. július 27-28-án a Stúdió K Színházban (1092 Budapest, Ráday u. 32.). A különleges kulturális rendezvény célja, hogy négy európai kortárs színházi szerző monodrámáinak bemutatásával hívja fel a figyelmet a roma dráma értékeire, továbbá a roma nők és közösségek helyzetére, példamutató egyéni sorsokat, hősies életutakat állítva a figyelem középpontjába.

A budapesti nemzetközi roma színházi találkozó fókusza a személyes történetmesélés. A két napos fesztivál programjában szereplő négy monodráma ma is élő roma női hősökről szól, akik képesek voltak változásokat elindítani saját, illetve közösségük életében. Mind a négy színdarab erőteljes emberi történeteket, társadalmi kérdéseket tárgyal, mindezt a storytelling személyes, olykor szívbe markoló, máskor humoros eszközeivel.

A négy színdarab közül hármat maguk a szerzők adnak elő magyar és angol nyelvű feliratozás, illetve szinkrontolmácsolás segítségével: Alina Serban (Románia) − Felelősségem tudatában kijelentem; Mihaela Dragan (Románia) – a (n)ő beszél; Dijana Pavlovic (Olaszország) − Beszélj, életem. A negyedik monodráma, a brit Richard O’Neill A legnehezebb szó című műve magyarországi ősbemutatójára pedig Balogh Rodrigó rendezésében, Dömök Edina előadásában kerül sor.

„Bár az európai roma színház több mint 130 éves múltra tekint vissza, és ma is számos országban dolgoznak professzionális roma színházi alkotók, mégis alig ismerjük őket” – mondja Balogh Rodrigó, a fesztivált szervező Független Színház Magyarország művészeti vezetője. „Épp ezért rendezvényünkkel szeretnénk megmutatni: a cigány kultúra nem csupán zenéből, táncból és képzőművészetből áll, hanem jelentős színházi értékekkel is rendelkezik. Ennek megismerése a roma közösségek tagjai és a színházi szakma képviselői számára egyaránt fontos inspirációt jelenthet.”

Alina Serban Felelősségem tudatában kijelentem című darabjából megtudhatjuk, hogyan jutott el a szerző egy bukaresti romatelepről a Londoni Királyi Színiakadémiára. Mihaela Dragan (a n)ő beszél című előadásából a mai Romániában élő cigány nők életéről, kihívásairól kaphatunk képet. Dijana Pavlovic Beszélj, életem című műve a svájci jenis kisebbséghez tartozó írónő, Mariella Mehr történetét, és egy XX. századi svájci népirtási kísérlet részleteit tárja a nézők elé. A brit Richard O’Neill A legnehezebb szó című darabja pedig a skót vándorcigány („traveller”) népcsoporthoz tartozó asszonynak, Jess Smith-nek a skót miniszterelnökkel szembeni személyes küzdelméről szól, amelyet a travellerek emberi jogainak elismertetéséért folytatott.

A monodrámákból a szerzők és magyar oktatási szakértők részvételével a fesztivált követően oktatási módszertani anyag is készül. Ennek célja, hogy a fiatalokkal megismertesse a roma drámák és drámai hősök értékeit, továbbá segítse őket abban, hogy a saját környezetükben élő hősöket művészeti eszközökkel be tudják mutatni. Az oktatási módszertant 2017 őszén magyarországi – főként roma – diákok részvételével fogják a gyakorlatba átültetni, majd a következő években Európa számos országában is eljuttatják a fiatalokhoz.

***

További információk:

Az esemény fő támogatója:

Badur Foundation

Támogatók:
Summa Artium NKFT. – Polgár Krisztina Emlékalap
Stúdió K Színház
Partnerek:
Románia Magyarországi Nagykövetsége
Magyarországi Brit Nagykövetség
Román Kulturális Intézet
Közép-európai Egyetem (CEU)
White Light Stúdió

Jegyvásárlás és bővebb információ:

Roma Hősök – I. Nemzetközi Roma Storytelling Fesztivál

A szerző: Potszekfoglalo

Személyesség, őszinteség és színház – ebben hiszünk. Több is ez, mint hit. Megszállottság a tekintetben, hogy mindez – azaz a színház – így van, így létezik, így működik és így lesz átadható. Álarcot öltve, hogy le tudjuk venni ál-arcainkat. És minderről írva megértsük a színpadot, a játékot, a másikat és végső soron önmagunkat. Mert a kritika nem csak analízis, hanem szintézis is. Sőt leginkább szintézis. Nem szétszed öncéllal, inkább megértve, elemezve, őszintén, összerak – szenvedéllyel. Nem kritikaírást, hanem a rivaldán ülő színház-írást kell művelnünk, tudván Whitmannel, hogy: “zajlik a nagy színjáték, és te is hozzáírhatsz egy sort”.

Leave a Reply

Scroll To Top