Home / Aktualitások / Testiség, vulgaritás, tündérmese: női sors a TÁP Színháztól – Babahajó
Testiség, vulgaritás, tündérmese: női sors a TÁP Színháztól – Babahajó

Testiség, vulgaritás, tündérmese: női sors a TÁP Színháztól – Babahajó

Hitchcock ez vagy Buñuel? Szürreális darabot készített a TÁP Színház szeptemberben Milena Marković szerb drámaíró Babahajó című darabja alapján. A történetben egy olyan festőnő sorsát követjük végig, akinek útja egyik férfitól a másikig vezet – miközben egyik meséből a másikba lép. Meghökkentő köntösben tálalja a TÁP gyermekkorunk kedvenc meséit, amelyek itt egy cseppet sem nélkülözik a vulgaritást és a humort…A zenét László Attila írta, a szöveget Fekete Ádám dolgozta át, a dalszövegeket Máthé Zsolt költötte. November 8-9-én ismét látható a produkció a Trafóban.

Az előadás során a főhős jól ismert meséink női szerepeit ölti magára: Alizzá, királylánnyá, Hüvelyk Pannává vagy éppen Hófehérkévé változik. Mellette domináns mesebeli férfialakok, vadászok, medvék és törpék árnyékolják vagy édesítik életét, s néha előfordul, hogy egyszerre történik a kettő. Milena Marković drámáját korábban az újvidéki Szerb Nemzeti Színház vitte színre, előadásuk Budapesten az Újszínházban vendégeskedett 2011-ben.

A TÁP Babahajója a mesék világának cseppet sem gyermeki oldalát mutatja be. Jóság és gonoszság közelebbinek tetszik, mint gondolnánk, s a főszereplő festőnőnek is ezen az ingoványos talajon kell szakmai és magánéleti boldogulását keresnie. Történetének alakulását elsősorban a férfiakkal való testi-lelki viszonya határozza meg, közben hallgatjuk a kéjencekből, proletárokból és drogosokból verbuválódott Törpék Kórusát, és figyeljük, hogyan bontakozik ki, vagy porlad szét festőnk tehetsége a férfiak uralta világ szorításában. Valóság és mese találkozása a színpadon, egy művész születése, női sorsdráma.

fotó: Toldy Miklós

fotó: Toldy Miklós

A mesei hangulatot a díszlet is fokozza: Juhász András, a Don’T Eat Group vezetője óriásbábokra mappingel, a bábokat Horváth Márk, a Színművészeti Egyetem bábszínész szakos hallgatója készíti.

Minőségi zenei élményre is számíthatunk, hiszen a darab zenéjét a Liszt Ferenc-díjas dzsesszgitáros és zeneszerző, László Attila írja, aki olyan elismerésekkel büszkélkedik, mint az Érdemes Művész cím, a Weiner Leo zenepedagógiai díj vagy a Gramofon folyóirat Magyar Jazz díja. A nemzetközileg is ismert gitáros jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének tanára.

Az eredeti dráma (Brod za lutke) szerzője az 1974-es születésű Milena Marković, a kortárs szerb drámairodalom kiemelkedő alakja. Ez a darabja komoly külföldi sikerszériát tudhat maga mögött, a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozón a Szerb Nemzeti Színház előadása igazi sztárdarabnak számított 2014-ben. Magyarországon a TÁP Színház viszi színre először a produkciót.

Sikersztori, hogy így valósulhat meg az előadás: magánszemélyek adományai és a TÁP Színháznak az a A38-on rendezett támogatói bulija is segítette az előadás létrejöttét. Az esemény egyben a Szputnyik Hajózási Társaság búcsú bulija is volt, így a TÁP ezúton is köszönetét fejezi ki az őt támogató Szputnyiknak. Feltámad hamvaiból a mecenatúra?

 

TÁP Színház: Babahajó
2015.11.08-09. 20.00

Trafó

A szerző: Csatádi Gábor

1979-ben születtem, az érettségi után teológus-lelkész szakon végeztem a Károlin és a Selyén, Szlovákiában. Majd esztétikából szereztem másoddiplomát. Önkéntes voltam egy évig Franciaországban, és miután hazajöttem, elkezdtem phd-mat az ELTE-n esztétikából...már csak meg kellene írni a katharszisz-elméletről szóló értekezésemet. Ám most épp a Pótszékfoglalót "főszerkesztem", mert most ez a fontos. Pont annyira, ahogy a színház, a személyesség, az őszinteség. Mindezt igyekszem tenni őszintén - nehezen szűnő szenvedéllyel.

Comments are closed.

Scroll To Top