Színjátszás, szövegtudás, pontosság és egy kis titok.

Tömött sorban állnak az Ódry színpad bejárata előtt. William Shakespeare Szentivánéji álom című vígjátéka alapján készült SZFEntivánéji álom bemutatójára várunk a IV. éves színművész osztály előadásában. A nézőtér lassan megtelik, rengeteg a jókedvű fiatal, de akadnak idősebbek is. A rendező (Dömötör András) tudatosan választott egy olyan darabot, ahol megfelelő a fiú – lány arány az osztályhoz mérten, melyben egyébiránt 3 lány és 11 fiú van.
Az előadás szövegéhez Nádasdy Ádám fordítását használták, egyedül a közjátékok jeleneteit írták át (Dramaturg: Laboda Kornél). Az így elkészült improvizációk az eredetileg megírt motívumok alapján születtek. Ebben a verzióban a mesteremberek maguk a lelkes pályakezdő színész fiatalok voltak – talán maga az osztály.

fotó: Szkárossy Zsuzsa

fotó: Szkárossy Zsuzsa

A késői kezdőpont ellenére a szereplők lelkesen és teljes odaadással játszanak. Az összeszokott társaság friss és egyértelműen élvezi az együttlétet, ami tapintható, intenzív energiával járja be az előadás egészét. Jó választásnak tűnik a darab, mert a cselekmény változatossága rengeteg lehetőséget ad arra, hogy megmutathassák, mit tanultak az évek során. Mivel a saját polgári nevüket is használják az improvizációk során a neveiket is memorizálhatjuk. De ne szaladjunk előre.
Minimalista díszletet látunk a színen. A fehér lepedővel letakart esküvői ceremóniára berendezett székeket háttal fordították nekünk. Egy asztal áll középen, a rendezői jobb oldal hozzánk távolabbi sarkában egy zenekar kellékeit, dobot, gitárokat, és egy elektromos zongorát találunk. Amint felcsendül a közismert fülbemászó John Paul Young nóta (Love is in the air) a színművészetisek sajátos élő előadásában (Zene: Kákonyi Árpád – Friedenthal Zoltán), megjelennek a szereplők is. Az előadás során sokan, sok helyen ragadnak hangszert, a zene szerves részét képezi az egész estének – következetes koncepcióval igényes kivitelezésben.
A fiúkon tornacipő és fekete esküvői öltöny, a lányokon esküvői ruha (Jelmez: Kálmán Eszter). Hermia szerepében Osváth Judit hosszasan csókolozik a Bodoky Márk alakította Lysanderrel. A pörgős jelenet során felvázolódnak a három pár közti szerelmi szálak, mialatt betekintést nyerünk a darab alapkonfliktusaiba is. Attől függetlenül, hogy az előadás során nagyon sok a belső szakmai és a színművészetire való utalás és poén, azoknak is szórakoztató tud lenni a játék, akik nem járatosak ezekben. És ez nagy dolog. Nem egy bizonyos szűk réteget akarnak szórakoztatni, önmagukat is beleértve, hanem mindenki számára értelmezhető kontextusban megidézik a színházi játék lényegét, teret biztosítva a felhőtlen szórakozáshoz. A társulat nagyon kreatívan és érthetően alakítja ki a teret, remekül formálják meg az Athén mellett elterülő erdőt is testükkel (Mozgás: Widder Kristóf). Amikor a Helénát alakító Rujder Vivien az erdőn át űzi a már-már őrületbe kergető vágyakozásának tárgyát, szinte látom, ahogy világos hajába akadnak a képzelt fa ágai.

fotó: Szkárossy Zsuzsa

fotó: Szkárossy Zsuzsa

A színészek az adott eszközeiket maximálisan kihasználva rendkívül szellemesen és gyorsan lopják be így magukat a nézők szívébe. Talán ez annak is köszönhető, hogy a közjátékok során lehetőséget kapnak arra, hogy önmaguk elrajzolt karakterét játszhassák, sokáig megmaradó kellemes emlékeket adva. Ilyen például a szamár jelmez is a mindent eljátszani akaró ifjú színész palánta (Gyöngyösi Zoltán) csupasz testén, mely nemes egyszerűséggel a nemi szervére erősített, annak meghosszabbításaként is értelmezhető szamár farok. Elképesztő a látvány, és a merész ábrázat a Zolót és a közjátékban Piramuszt alakító színészt is felpörgeti, aki elejétől végéig élvezhető játékkal kényeztetett minket, mind a Titániát alakító Kiss Andrea mellett, mind a közjátékban. A meztelenkedés és a nyers erotika megmutatása több helyen is teret kapott a darab során, a Puckot játszó Dér Zsolt és Figeczky Bence szellemes és empatikus alakításának köszönhetően hasat is símogathattak az első sorban ülők.
A színjátszás, a szövegtudás, pontosság és egy kis titok – hangzik el a közjáték során. Nyilván egy belső poént hallunk, talán valamelyik tanár ars poeticáját. Shakespeare vígjátéka ekkor kikerül a figyelmünk központjából és az improvizációk során kreált atmoszféra áthidal az athéni történések felett. A szerethető figurákban, a minden áron meztelenkedésre vágyó Ember Márk alakította Oroszlánban hirtelen meglátjuk magunkat is tizenévesen valamelyik színjátszókörben dédelgetett, rivaldafényben úszó álmainkat, mely alá Medveczky Balázs “Fal” alakítása is remekül adja a lovat.
Végül füst borítja be a színpadot. Napszemüvegben, makulátlan öltönyében megjelenik a jól fésült Fenyő Iván, és felolvas nekünk egy történetet a Tarzan-ból. Jól áll neki a színpad. A menő színésznek ciki, hogy szól a tűzjelző, de így is végig csinálja, mialatt az osztály lereagálja a cselekményt – az árnyékából egyszerre csodálva és utálva őt, a befutott színészt.

fotó: Szkárossy Zsuzsa

fotó: Szkárossy Zsuzsa

Az előadás végén a Love is in the air dallama a fülemben, ballagok le a lépcsőn a szocreál épületben. Kilépek a Vas utcába, elered a hó. Nagy pelyhekben esik. Mintha az égiek így deklarálnák azt, hogy a társadalmi szétszakítottság ellenére egységes színész generáció van születőben, az orrunk előtt.

Bozóky Balázs
(2016. Január 16.)