A színházjáró közönség egy része – nem is kis része – idegenkedik a jelzős szerkezetben szereplő színházművészettől, valljuk be, hogy időnként alappal. Sok az értelmetlen és öncélú performansz, noha láttunk már rossz darabot “komolyszínházi” berkekben is. De a konzervatívabbaknak is érdemes időnként kimerészkedni egy mainstram-kerülő előadásra, mert üdítő élményben lehet részük: a kockázatot kevésbé kedvelőknek rögtön ajánljuk a Forte Társulat fizikai színházát a Trafóban: A te országod. Jó eséllyel nekik is tetszeni fog.
Hogy mi a fizikai színház, arról hosszú polémiákat olvashatunk szaklapokban, de mivel nem szemináriumi dolgozatot írunk, elkerüljük a belemélyülést az előadások minősége szempontjából igazából érdektelen hoch-értelmiségi lilaságba. A színházújítók amúgy is szeretnek időnként korszakhatárokat kitalálni, a hetvenes évek óta különböző megjelölésekkel különböztették meg magukat a fő irányzatoktól, így volt már kísérleti színház, alternatív színház, táncszínház, mozgásszínház, most meg itt a fizikai színház. Ami igazából az, amit korábban a mozgásszínház névvel illettek, noha a csinálói rögtön rá tudnának mutatni néhány elenyésző különbségre. A lényeg azonban ugyanaz: a hagyományos színházi produkció keveredik a tánc, a torna, sőt az akrobatika elemeivel, érdekes elegy lesz ez, ha értő kezekbe kerül, és jók a szereplők, akik nyilván különböző területekről érkeznek, hiszen ennyi mindenhez mindenki egyszerre aligha érthet, ha mégis, kalapemelés előtte.
Hogy ez az elegy nem katyvasz, hanem inkább mixtúra lett, abban nagy szerepe van Tar Sándor írásainak, amelynek alapján – saját novelláival keverve – Keresztury Tibor megalkotta első színműveként A te országodat, no meg persze köszönhető a Forte Társulat ügyes kivitelezőinek. Utoljára hagytam őket, pedig mindenek előtt vannak. A mixtúrát pedig azért hangsúlyozom, mert az értelmező szótár szerint ez gyógykeveréket, több hatóanyagból álló folyékony orvosságot jelent, s ez darab valóban gyógyírként képes hatni, s eléri, hogy kesernyésen nevessünk mindazokon a savanyúságokon, amit az élet Magyarország elé rakott az elmúlt fél évszázad során.
Mivel a fizikai színház a mozgással pótolja a kulisszákat, Mocsári Zsófiának nem volt sok dolga a díszletekkel, amelyek csempemintás linóleumból állnak, és siváran nyomasztó hangulatot árasztanak, mint egy Magdolna-negyedi romba hajló bérház lépcsőháza. Az, hogy a darabnak jelmeztervezője is van (Ökrös Csaba), az azt mutatja, hogy a Trafóban – talán kísérleti jelleggel – már hordanak ruhát is az előadók, amely koncepció merőben idegen volt a Trafó indulásakor – ebben főleg Frenák Pál társulata jeleskedett. Alsóneműig persze most is eljutnak, de az iróniát félretéve elismerjük, hogy a munkásruhák jól ki vannak találva, bár komoly kétségeink vannak, hogy az ötvenes években ennyire frivolan hordták volna azokat, Horváth Csaba rendező pedig a gyári környezetet hangsúlyozó, a darabot szinte teljes hosszában végigkísérő műanyag csatornacsövekkel meg tartozékaival majdnem olyan virtuóz módon bánik, mint anno Fischer Annie a zongorabillentyűkkel. Igazi csőcsoda ez, ha szabad ilyet mondani, de hát miért ne lenne szabad?
Átgondolva mondom ezt, mert A te országod elején a csövek olcsó – színpadi kellékként az árukat tekintve is olcsó – hatásvadász elemnek tűnnek, aztán kezdenek beleágyazódni a darabba, valódi díszletté válnak, noha időnként valóban teljes feleslegesen vannak használatban, mintha rákaptak volna az ízére, és a rendező nem tudta volna visszafogni magát, akárcsak nagyétkűek a svédasztal előtt.
Azt viszont bebizonyította, hogy némi linóleummal meg a csövekkel el lehet játszani a rendszerváltásig a háború utáni magyar társadalom – a munkástársadalom – történetét, legfeljebb egy zenegép kell még kiegészítésképp. Elvégre a történet – a színészek narrációjával megtűzdelve – az ötéves tervek időszakától jut el a szocializmusnak és az azt építő sok családnak a széthullásáig, tánccal, énekkel és sok bizarrba hajló érdekes mozgásprodukcióval.
Ezek közül is kiemelkedik a csőmellű nőre ütemesen rejszoló, a női zuhanyozót kukkoló fiatal munkások seregének performansza, amely az egyik legbizarrabb antierotikus jelenet, ami mostanában színpadra került.
A Forte Társulat – néhány arc ismerős lehet a székesfehérvári Vörösmarty Színház produkcióiból, pl. Andrássy Máté, Kádas József vagy Krisztik Csaba – egységes teljesítményt nyújt, a félreértések elkerüléséért szögezzük le, hogy egységesen jót. Nem is áll szándékomban felsorolni az összes tagot, mindössze egyet emelnék ki: Horkay Barnabás tánc- és tornaprodukciója már-már a Recirquel újcirkuszi előadásait idézik, csőcsavarokkal és villámmozdulatokkal.
Bár az alternatív színházművészet szereti magát megkülönböztetni a fősodortól, az előadások hosszát tekintve valahogy mindig hasonlít azokhoz. A te országod csaknem két órája bő negyedórával, húsz perccel hosszabb annál, amit – beismerten teljesen szubjektív módon – kívánatosnak érzek, egy ilyen vibráló, izgő-mozgó előadáshoz feszesebb tempó dukál, s tudjuk mi a mondás a kevesebb meg a több viszonyáról.
Szerencsére az időhúzás nem teszi élvezhetetlenné a darabot, A te országod így is kellőképp abszurd, néha vontatott, vígadva-sírós.
Elvégre ez a te országod.
Meg az enyém.
A miénk.
S ezen az estén annyira nem is bánjuk, hogy ilyen.