Home / Aktualitások / A XVII. PÉCSI ORSZÁGOS SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓ DÍJAZOTTAI – 2017. JÚNIUS 17.
A XVII. PÉCSI ORSZÁGOS SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓ DÍJAZOTTAI – 2017. JÚNIUS 17.

A XVII. PÉCSI ORSZÁGOS SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓ DÍJAZOTTAI – 2017. JÚNIUS 17.

Az idei díjakról az Expobeli Látszatélet után pirkadatig tartó megbeszélésen döntött a zsűri. Hamarosan interjút közlünk két zsűritaggal, Deres Péter dramaturggal és  Márkos Albert zeneszerzővel.

A 14 versenyelőadásból álló mezőnyben mindig kell lennie egy legjobb előadásnak: ezt most az  Örkény Színház Ödön von Horváth Mesél a bécsi erdő című darabját színészeivel őszinte lelkesedéssel közösen levezénylő Bagossy László rendezése kapta.

Rendezés és rendezés között is igyekszik fokozatokat megállapítani: jókat és a legjobb rendezést megnevezni a szakmai zsűri. A legjobb rendezés idén a Katona József Színház Székely Kriszta Ibsen-olvasatáé, a Nóráé.

Ebben játszik Nóraként Ónodi Eszter, aki most legjobbnak ítéltetett mint női főszereplő.
fotó: Horváth Judit

És idén a legjobb női és a legjobb férfi főszereplő teljesen másként nyújthatta a legjobbat. Két teljesen más habitus, de a belülről izzított szenvedélyben azonosak. Idén a legjobb férfi főszereplő a Gyulai Várszínház és a Nemzeti Színház III. Richárdja: Trill Zsolt.

fotó: Eőry Zsolt

Ahol főszerep van, ott mellékszerep is akad,  ez azonban akként is igaz, vagy még inkább igaz: tű pontos profizmussal felépített mellékszerepek nélkül értelmetlen főszerepekről beszélni. Ezért a női legjobb mellékszereplő a Mesél a bécsi erdő Trafikosnéja, akitől vétek lenne nem venni semmit: Für Anikó. A legjobb férfi mellékszereplő most a Kecskeméti Katona Színház Apátlanuljának fiatal orvosa, Nyikolaj Ivanovics Trileckij: Nagy Viktor.

©origo.hu

A szakmai zsűri a harminc év alatti színészek számára is kiválasztja a látott előadásokból a legjobb női alakítást. A 17. POSzT-on ezt most a szombathelyi Weöres Sándor Színház fiatal alkotója, Sodró Eliza,

©wssz.hu

az Én vagyok falu rosszának Tercsije kapja. A 30 évalatti legjobb férfi alakítás pedig a III. Richárdból Gyöngyösi Zoltán.

©szinhaz.org

Ahol színház van, ott zenének is kell lennie. A Mesél a bécsi erdő remekbe szabott kislány karmesterének, a copfos, grimaszaival világokat negligáló Kákonyi Árpádja a legjobb színházi zenének kijáró díj tulajdonosa.
©orkenyszinhaz.hu

A zenére pedig pontosan, jól elrendezetten és megkoreografáltan szükséges tálalni a deszkákra mozgást, a táncot- de pláne, ha A chicagói hercegnő operettjéről van szó. Ebben a legjobb koreográfiában Bodor Johanna járt a zsűri szerint legelöl.

fotó: Bujdos Tibor

Az előadás csontváza, izma, szövete és lélegző ereje a szöveg, melyet ebben a mostani mezőnyben a legjobban a Látszatéletet szövegileg életre segítő Wéber Kata-Boronkay Soma szerzőpárosának sikerült megteremtenie.

Ám ruha és jelmez nélkül mit ér mindez, vagy épp mit ér a legjobbnak ítélt előadás, ha nem épp a legjobbnak szavazott jelmeztervező kezei nyomát viselik a darabbéli öltözetek: ezért is lett talán a legjobb jelmeztervező: Ignajatovic Kristina.

jegy.hu

Díszlet és a fény nélkül is létezik színház. És könnyen meglehet, hogy épp e kettőt elhagyva tudna megszületni valami új és igazi. Azonban amíg még van díszlet és fény, addig az idei évadvégen is szükséges odaítélni a legjobbnak járó díjat e téren is. Így a legjobb díszlet a Látszatélet bérlakását megálmodó Ágh Mártoné.

©24.hu

A fényekkel egy sejtelmesen mély, gorkiji világot a fény erejével és sebességével megvalósítani leginkább a zsűri szerint, így a legjobb világítás Yuri Kordonszkij  a Gorkij mélyenében kolozsvári Állami Magyar Színházból.

fotó: Bíró István

A közönségnek is van zsűrije, mely előtt tisztelettel – hisz a néző az úr – meghajlunk. Az idei versenyprogramok szereplői közül díjazottjául az életunt, ám életével mindig valamit kezdeni akaró idős kisdedét,  apátlan-anyátlan árváját, Kocsis Pált választotta az Apátlanulból.

©poszt.hu

Az Országos Színészegyesület, a MASZK és a Mozaik Művész Egyesület mindig választ legjobb férfi és női alakítást. A nőiért Kováts Adél, a Futótűz Nawal Marwanja mehet ma este a Gála színpadára, a férfi alakítás nyertese pedig a Csehov árvája-züllöttje, egy egész életet keresztül-kasul átvilágítva, és ezért nagyon mély emlékeket hagyva, Kocsis Pál lett a MASZK és a Mozaik szerint.

fotó: Dömölky Dániel

A Színházi Dolgozók Szakszervezetének idei Básti Lajos-díja a Kivilágos kivirradtig okán Harsányi Attilát illeti.

fotó: Gálos Mihály Samu

A Magyar Művészeti Akadémia Színművészeti tagozata által alapított alkotói díjat az Én vagyok a falu rossza népszínművének Cserebogár Jóskája, Szerémi Zoltán érdemelte ki.

©wssz.hu

A szöveg az többet ér mint a szövegelés, hisz egy jó szövegből színpadi alapanyag,  a szövegelésből ellenben semmi sem lesz. A Színházi Dramaturgok Céhe gondosan őrködik a szövegek minősége fölött. Ezen a jogos alapon ítél díjat az idei Nyílt Fórum legjobb színművének. Most ezt a 17. POSzT díjkiosztóján Znaykay Zsófia színműve, a Rendezői változat című kapja.

fotó: Hajdú Zsófi

A szerző: Potszekfoglalo

Személyesség, őszinteség és színház – ebben hiszünk. Több is ez, mint hit. Megszállottság a tekintetben, hogy mindez – azaz a színház – így van, így létezik, így működik és így lesz átadható. Álarcot öltve, hogy le tudjuk venni ál-arcainkat. És minderről írva megértsük a színpadot, a játékot, a másikat és végső soron önmagunkat. Mert a kritika nem csak analízis, hanem szintézis is. Sőt leginkább szintézis. Nem szétszed öncéllal, inkább megértve, elemezve, őszintén, összerak – szenvedéllyel. Nem kritikaírást, hanem a rivaldán ülő színház-írást kell művelnünk, tudván Whitmannel, hogy: “zajlik a nagy színjáték, és te is hozzáírhatsz egy sort”.

Comments are closed.

Scroll To Top