2019. február 5. 14:42

Duncan király az íratlan alkotmányt megváltoztatva fiának adná a koronát. Ehhez azonban a becsvágyó Macbeth-nek is lesz egy-két szava. A tatabányai Jászai Mari Színház és a Szkéné Színház közös előadását láttuk.
A Macbeth Shakespeare talán legfilmszerűbb drámája: már csak olvasva is látjuk a ködös skóciai tájat, az egymás ellen felvonuló hadseregeket, a véres öldökléseket, a természetfeletti lényeket, Macbeth vízióit, ezt az egyszerre történelmi és történelem előtti kort. Ha Shakespeare ma élne, bizonyára filmként képzelné el, már csak azért is, mert a lebegő tőr vagy a meginduló birnami erdő színházi megoldásokkal szinte megjeleníthetetlenek, de a ködös Albion hangulatának érzékeltetése is sokkal jobban működne mozgóképen.

@Prokl Violetta

Persze a filmművészet föl is fedezte magának a shakespeare-i klasszikust, gondoljunk csak a pár éve Michael Fassbender főszereplésével vászonra vitt, igencsak látványos hollywoodi adaptációra, de a legizgalmasabb mozgóképi megvalósítás minden bizonnyal Roman Polanski nevéhez fűződik, aki nem sokkal a Manson-banda véres őrjöngése után forgatta le ezt a vértől tocsogó sztorit, nem függetlenül attól, hogy terhes felesége is a banda áldozatává vált.

Színházban az eszközök persze korlátozottabbak, vagy inkább mások, de megfelelő megoldásokkal a hatás is ugyanolyan erős lehet. Szikszai Rémusz, a tatabányai Jászai Mari Színház és a Szkéné közös előadásának rendezője Fekete Anna díszlettervezővel együtt  igencsak erős és izgalmas variációkra lehetőséget adó díszletet és képi világot talált ki, melynek központi eleme egy a közepén bemetszett, szilárd, de könnyen hajló anyagból álló fal, melyből egy kőtörmelékszerű valami potyog ki. Ezen türemkedik keresztül a három vészbanya, akik közül egy férfi, de Macbeth is át- meg átjár rajta, sőt, olykor a tetején mászkál, vagy a másik oldalán magzati pózban fekszik benne. Ez a fal erőteljesen szervezi az előadás koreográfiáját, de járul még hozzá néhány mozgatható fülke is, melyek kihasználása azonban már nem sikerül olyan ötletesen.

Nagyon ötletes viszont a három vészbanya, Szakács Hajnalka, Pilnay Sára és Figeczky Bence játéka, akik szinte végig a színen vannak, és nemcsak a három természetfeletti lényt játsszák el, hanem kvázi állandó kórusként működnek közre, időnként más szerepekbe is bújva – például a két színésznő lovakéba. Nagypál Gábor Macbeth-jén és Danis Lídia Lady Macbeth-jén kívül egyébként is szinte mindenki több szerepet játszik, még éppen a követhető kategóriában tartva a szerepek összevonását.

@Prokl Violetta

Bár Szikszai Rémusz úgy nyilatkozott, őt nem annyira a hatalom, mint inkább Macbeth és feleségének összetett viszonya érdekelte, nem hiányzik az előadásból a politika sem, a mára történő áthallásokkal is fűszerezve. Kardos Róbert Duncan királyának politikai szónoklata például egy az egyben korunkat idézi, sőt, akár konkrét személyt is beleláthatni játékába, ahogy ezt a közönség cinkos nevetése is igazolja. De az előadás valóban nem kíván elmerülni ebben, sokkal inkább koncentrál Macbeth-re és az ő uralkodói karrierjét kvázi a sajátjaként egyengető Lady Macbeth-re.

Nagypál Gábor Macbeth-je nem az az őrlődő, kicsit entellektüel figura, a sötét oldalra állt Hamlet, amilyennek Macbeth-et olykor ábrázolják, inkább egy nyers hadvezér, aki gyorsan túllép kétségein, és egyre inkább a saját hatalmának játékszerévé válik. Danis Lídia erős és határozott Lady Macbeth-et alakít, aki még inkább vágyik a koronára, mint férje, megőrülése viszont nem tűnik kellően előkészítettnek.
Ahogy Macbeth és Lady Macbeth nem egyértelműen negatív, úgy a többiek sem mind egyértelműen pozitív szereplők, leszámítva a Macbeth által hatalomféltésből megöletett Banquót (Király Attila) és a zsarnokot végül legyőző Macduffot (Crespo Rodrigo). De Kardos Róbert gránitszilárdságú alkotmányt átíró Duncanját vagy Mikola Gergő Malcomját szintén megrészegíti a kéznél lévő vagy a remélt korona, és Malcolm fürdőzős jelenete után egyértelmű, hogy az ő hatalma sem a demokratikus jogállam virágkora lesz Skóciában.

@Prokl Violetta

Szikszai Rémusz a Parti Nagy-féle Tartuffe után megint karakteres előadással jelentkezett Tatabányán, és külön öröm, hogy a Szkénével való együttműködésnek köszönhetően Budapesten is folyamatosan repertoáron lesz.
(2019. január 30.)

B. Kiss Csaba