Home / Megnéztük / Az év legizgalmasabb független színházi szemléje a Bánkitó Fesztiválon!
Az év legizgalmasabb független színházi szemléje a Bánkitó Fesztiválon!

Az év legizgalmasabb független színházi szemléje a Bánkitó Fesztiválon!

2019. április 9. 13:22

Július 10. és 13. között ismét Bánkitó Színházi Fesztivál, Magyarország egyik legfontosabb független színházi szemléje, ahol — ellentétben a szakmai díjazottak és TAO támogatottak névsorával — még mindig megtalálhatók a legfrissebb darabok az ország legizgalmasabb alkotóitól. Tavaly a folyamatos teltház mellett 3 nap alatt több, mint 1500 néző fordult meg a színházi sátorban, ez a szám pedig idén nagy valószínűséggel tovább növekszik majd. Érkezik Császi Ádám nagysikerű Cigány magyarelőadása, mely a Mentőcsónak Egység és A Tudás Hatalom közös podukciója, a Stereo Akt Tübingenben debütált European Freaks-e, és a TÁP Egyperces Színháza is visszatér, ezúttal a bánki tábor egyik faházába.

 A Bánkitó Fesztivál 2019-es tematikája a buborékok a társadalomban; azok a buborékok, amikből nehéz kilátni és még nehezebb kitörni, azok a buborékok, amik egy szinten összetartanak, egy más szinten azonban széthúznak, azok a buborékok, amikre a fesztivál színházi programja is reflektál. A Császi Ádám rendezte Cigány magyar előadásán 4 roma, 1 színész és 3 civil, Farkas Franciska, Oláh Edmond, Pászik Cristopher és Varga Norbert saját emlékeiket dolgozzák fel, olyan eseményekről beszélnek, amelyekről bár a híradó elmulasztott beszámolni, mégis mindenkinek tudnia kéne róluk. Nincs díszlet, nincs hangosítás, nem a szokásos vekengés a magyar nyomorról, hanem a sokszor idézőjelbe tett valóság középpontba állítása.

@Keravin Deraton

 A Boross Martin által rendezett European Freaks fókuszcsoportos színházi kísérlet az Európai Unió válságáról és jövőjéről. Végleg kipukkad az EU-s buborék, vagy eddig sem volt más, mint üres maszlag? A Stereo Akt előadói “Eurohumanoid” társas robotokat alakítanak, akik létezésének a célja, hogy segítsék az európai közösséget és Európát egy jobb hellyé tegyék. Az előadás során néhány önként jelentkező Bánkitó polgár részvételével a robotok egy rendhagyó fókuszcsoportos kutatást szerveznek, hogy adatokat gyűjtsenek az EU-hoz fűződő tudatos és tudatalatti viszonyaikról, politikai attitűdjeik mögötti érzelmi töltetről. Közben a nézők sem csak megfigyelői, hanem – mint a kutatás megrendelői – döntéseikkel és véleményükkel maguk is aktív alakítóivá válnak a kutatásnak, választásaik kihatással vannak az Eurohumanoidokra és a fókuszcsoport résztvevőire is.

A Kelemen KristófPálinkás Bence GyörgyRegényi JúliaTarr Judit négyes Borkóstolással egybekötött tehetséggondozás előadása egy fekete humorú, improvizatív módon születő komédia, egy hungarikumismereti vetélkedő, ahol maguk a nézők a versenyzők. A darab a kis magyar korruptság mintapéldánya, a nézők pedig maguk döntik el, mennyire vesznek részt a játékban: végignézik a politikai korrektség földbe döngölését, vagy szerepbe bújnak, és az előbbre jutás reményében tovább építik azt a rendszert, amelyben a hangzatos mondatok mögött cinizmus rejlik, és ahol a nemzeti értékek tartalom nélküli felhasználása lehet a karrierépítés alapja.

©Keravin Deraton

Egy exkluzív előadás egy percben egy nézőnek egy helyszínen. A TÁP Egyperces Színház Vajdai Vilmos rendezésében a kisebbségi, nemzeti és nemzetek közti fókuszt az egyének saját bejáratú buborékjaira helyezi át. A darab egyetlen nézője egyben mindig főszereplő is, akit a TÁP Színház színészei kalauzolnak egy meghökkentő, határokat feszegető, 60 másodpercig tartó szituációban. A tréfás, abszurd kaland könnyed szórakozás formájában segít kilépni a komfortzónából. Meghökkent, megnevettet, kizökkent. És közben az a buborék is kipukkadhat.  

Az egyes előadásokra a fesztivál alatt minden nap11 órától13 óráig a helyszínen lehet jegyet kérni, amelyek érkezési sorrendben kerülnek kiosztásra. Érdemes sietni, általában 11-re már elkapkodják mind!

 

A szerző: Csatádi Gábor

1979-ben születtem, az érettségi után teológus-lelkész szakon végeztem a Károlin és a Selyén, Szlovákiában. Majd esztétikából szereztem másoddiplomát. Önkéntes voltam egy évig Franciaországban, és miután hazajöttem, elkezdtem phd-mat az ELTE-n esztétikából...már csak meg kellene írni a katharszisz-elméletről szóló értekezésemet. Ám most épp a Pótszékfoglalót "főszerkesztem", mert most ez a fontos. Pont annyira, ahogy a színház, a személyesség, az őszinteség. Mindezt igyekszem tenni őszintén - nehezen szűnő szenvedéllyel.

Leave a Reply

Scroll To Top
%d blogger ezt szereti: